Eerste Twee Weken! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Marijn Clevers - WaarBenJij.nu Eerste Twee Weken! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Marijn Clevers - WaarBenJij.nu

Eerste Twee Weken!

Blijf op de hoogte en volg Marijn

18 Januari 2014 | Noorwegen, Oslo

Lieve Allemaal!
Ik ben nu ongeveer twee weken in Oslo en deze weken zijn voorbij gevlogen, vandaar dat ik ook nu pas begin met het schrijven van mijn blog!
Ongeveer 2 weken geleden kwam ik samen met mijn ouders aan in nat en donker Noorwegen. Dat was even schrikken, want het was toch pas rond 4u? Hier wordt het rond 4u al donker, in het begin koste me dat een beetje moeite, want rond half 5 begon mijn maag te knorren en rond een uur of 9 voelde het alsof ik naar bed moest gaan. Gelukkig is dit nu helemaal over en ben ik bijna volledig aangepast aan de Noorse winter. Ik moet alleen nog aan de koud wennen. We hebben dezelfde dag nog snel de sleutel van mijn kamer kunnen ophalen, maar zijn er uiteindelijk niet meer aan toegekomen naar de kamer te gaan kijken.
De volgende dag zijn we naar “Bjerke” gegaan, het Student Village waar ik zou gaan wonen. Dit viel best wel even tegen. Op de middelbare school zijn we ooit in een gevangenis complex geweest en op de een of andere manier deed het me daaraan denken. Ik probeerde me snel over deze gedachte heen te zetten en we zijn toen naar de IKEA gegaan om alles te kopen wat miste in de kamer.
In de avond was er een feestje van ESN. Van te voren had ik met een meisje afgesproken dat ook in Bjerke woonde, Rachel, met wie ik het meteen vanaf het eerste moment erg goed kan vinden. We hadden een superleuke klik. Toen bleek dat we helemaal niet naar binnen konden, omdat ik mijn paspoort was vergeten bleef het super gezellig en zijn we deze samen snel gaan ophalen. Het ESN feestje was erg gezellig en ik heb toen heel erg veel leuke mensen ontmoet.
De volgende dag heb ik eerst even toeristisch gedaan met papa en mama en toen had ik met Rachel afgesproken. Op maandag zouden papa en mama naar huis gaan, dus hebben we nog gezellig samen gegeten en toen afscheid genomen, wat wel even moeilijk was.
Op maandag begon de introductieweek en zou je ook je buddygroepje ontmoeten. Ik heb een superleuk buddygroepje, allemaal hele lieve gezellige enthousiaste mensen en ook met de buddy’s heb ik erg veel geluk gehad. De introductieweek was erg leuk en vooral heel fijn om meer mensen te ontmoeten en de universiteit beter te leren kennen. Een van de leukste dingen was het “International Coffee Hour” op vrijdag, dat wekelijks is. Studenten kunnen dan bij elkaar komen van 3-6 en koffie en thee drinken. Iedereen is gezellig met elkaar aan het praten en je ontmoet hierdoor heel veel nieuwe mensen. Ook was de koffie en thee gratis, wat iedereen heel erg blij maakte. Ik had wel gedacht dat Oslo erg duur zou zijn, maar toch was ik wel even in shock. Nu ben ik er redelijk aan gewend en ook gestopt met omrekenen naar euro’s. Als we nu ergens 5euro voor een biertje betalen, zijn we meestal allemaal helemaal blij en vinden we het super goedkoop. We hebben ook een wandeling door Oslo gemaakt en een aantal toeristische hoogtepunten bekijken, zoals het koninklijk paleis, het gebouw waar de Nobelprijs voor de vrede wordt uitgereikt en het operagebouw.
Hoe langer ik eigenlijk in Bjerke woonde, hoe vervelender ik het er eigenlijk vond. In Oslo bestaat best een aparte cultuur in Student Villages. Het is heel normaal dat je je “huistgenootjes” helemaal niet ziet. Je hoort ze soms wel, dus je weet dat ze er zijn en soms zie je in de keuken ook wel tekenen van leven, maar daar houdt het ook bij op. Ik had een beetje het gevoel alsof ik met geesten woonden. Uiteindelijk zijn Rachel en ik in de bus naar de IKEA (hier komen de goede ideeën) met het plan gekomen om te kijken of we konden verhuizen naar een gedeelde badkamer voor ons tweeën. Je deelt dan samen een klein halletje, de kastruimte en de badkamer. Dit leek ons veel gezelliger, omdat je dan toch “samen alleen kan zijn”. Dit bleek allemaal geen probleem te zijn, alleen moeste we wel van Student Village verhuizen.
Afgelopen zaterdag ben ik met de hulp van Saara (Finland) verhuist en hier voel ik me veel fijner! Dit Student Village is veel mooier en een stukje moderner, het doet me gelukkig ook veel minder aan een gevangenis denken. We delen de keuken met 3 jongen (2 Noren, 1 Fransman) die erg aardig zijn. Ook wonen we naast Sognsvann, een prachtig natuurgebied in Oslo met een heel groot meer. Ik heb uitzicht op een besneeuwde berg vanuit mijn bed, dus heb ook nog niet de moeite genomen om gordijnen te kopen.
Diezelfde middag zijn Saara en ik naar het gedeelte van Oslo gegaan (Gronland) waar je goedkoop inkopen kon doen en ik heb eerst een tijdje stil gestaan en om me heen gekeken voor ik in beweging kon komen, het was niet normaal druk op de vloer zaten allemaal kleine gekleurde kindjes die druk naar me aan het zwaaien waren. Nadat ik eerst uitgebreid “Hei! Hei!” tegen alle kindjes had gezet zijn we begonnen met winkelen en er is een hele nieuwe wereld voor me opengegaan, voelde me heel erg wereldvreemd. Ongeveer 50% van wat ze hier verkochten had ik nog helemaal nooit gezien. Ik heb ook een nieuwe verslaving voor Turkse Yoghurt ontwikkeld die ze daar verkopen, heerlijk! Maar wel een hele fijne plek om goedkoop groente en fruit te kopen.
De dag erna zijn we met het buddygroepje naar “Holmenkolmen geweest”. Gelukkig was de winter in het midden van deze week begonnen en lag er een dikke laag sneeuw. Het weer was prachtig, een strakblauwe lucht en een lekker zonnetje. We hebben gewandeld en de schans bekeken en zijn toen lekker warme chocomel gaan drinken om op te warmen. In de avond hebben we toen nog samen gegeten, iedereen had iets lekkers gemaakt en het was erg gezellig.
Afgelopen week waren ook de lessen langzaam aan het beginnen. Ik ga hier 4 vakken volgen, 2 iets meer op economie en wiskunde gericht en de andere 2 iets meer op International Relations. Van de week had ik de boeken ook al gekocht en was helemaal in shock vanwege de hoeveelheid, maar gelukkig bedacht ik al snel dat het gaat om het gele semester ipv de helft zoals het in Nederland altijd is. Ik loop nu (per ongeluk) al erg achter, omdat ik helemaal niet wist dat we voor een van de vakken werden geacht naar de mastervariant ervan te gaan. Maar dat komt allemaal vast wel goed!
Gisteren zijn we met een aantal gaan skiën in het Winterpark in Oslo, dit is ongeveer een uurtje reizen. Het was een fantastische dag. Er waren maar 2 pistes open en het weer was verre van ideaal maar we hebben onwijs genoten! Het was wel super super koud, ik ben zelf vastgevroren aan de ijslaag die op de stoeltjeslift lag. Volgens mij heb ik daarna ook nog nooit zo erg mijn warme douche gewaardeerd. In de avond zijn we naar de studentenkroeg geweest, die in de kelder zit van de faculteit. Dit is ook nog iets waar ik erg aan moet wennen, naar de universiteit gaan om naar de kroeg te gaan, heel bijzonder.
Tot nu toe gaat het dus allemaal heel erg goed, soms heb ik wel een beetje heimwee, maar er zijn genoeg leuke dingen die voor afleiding zorgen!
– Marijn.

  • 18 Januari 2014 - 20:19

    Johns:

    Hoi Marijn,

    Leuk om je blog te lezen, wat een geweldig avontuur ben je begonnen!
    Heel veel succes met de studie en maak er een mooie tijd van.

    Groetjes,
    John

  • 25 Januari 2014 - 13:16

    Ella De Vries:

    Ah Marino, ik hoor je dit in mijn hoofd ook helemaal zo vertellen.. Klinkt leuk! Ben vooral jaloers op het skigedeelte, niet zo op het vastvriezen :p . Heb al helemaal zin om je over 2 maandjes op te zoeken!! Veel plezier nog!!! XOXOXOXO

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Semester Abroad - Oslo

Exchange naar Oslo

Recente Reisverslagen:

12 April 2014

Tromso!!

17 Maart 2014

Heel lang geleden

13 Februari 2014

Cabin weekend!

03 Februari 2014

Alweer een maand!

18 Januari 2014

Eerste Twee Weken!
Marijn

Actief sinds 18 Jan. 2014
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 3224

Voorgaande reizen:

01 Januari 2014 - 15 Mei 2014

Semester Abroad - Oslo

Landen bezocht: